Ο.Π.Ι.Λ. – Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Λαππείου

Η Ομάδα Προφορικής Ιστορίας του Λαππείου 1ου Γυμνασίου Νάουσας δημιουργήθηκε το 2023. Συγκροτήθηκε στα πλαίσια της λειτουργίας ομίλων που δημιουργήθηκαν από καθηγητές και μαθητές του σχολείου σε συνεργασία με το Σχολ- αρχείο, ένα πρόγραμμα ενασχόλησης ομάδας μαθητών και καθηγητών του σχολείου με τα αρχεία.

Γιατί προφορική ιστορία;

Η προφορική ιστορία ως εργαλείο είναι η πρακτική κατά την οποία καταγράφονται οι αναμνήσεις, οι απόψεις, οι εμπειρίες και οι αφηγήσεις ανθρώπων. Η καταγραφή τους γίνεται με την βοήθεια μαγνητοφώνου ή κάμερας.  Μέσω της διαδικασίας συλλογής προφορικών μαρτυριών από οικογένεια, συγγενείς ή φίλους, οι μαθητές προσθέτουν μια νέα διάσταση, πέραν από αυτόν της αποστήθισης γεγονότων, στον τρόπο κατανόησης του παρελθόντος και του ιστορικού γίγνεσθαι. Παράλληλα, οι μαθητές αποκτούν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την τοπική ιστορία.

Ακόμη, η χρησιμοποίηση, κάμερας και καταγραφικού, αποτελεί έναν πόλο εντυπωσιασμού για τους μαθητές, καθότι, πλέον, αποτελεί καθημερινή τους συνήθεια η λήψη βίντεο και εικόνας σε συνδυασμό με ηχητικά ντοκουμέντα. ‘Ετσι, σε αρκετές περιπτώσεις ξεκινούν ως ηχολήπτες ή βιντεολήπτες και στην πορεία έλκονται από τις αφηγήσεις που ακούν και επιδιώκουν την βαθύτερη κατανόηση της ιστορίας ενός γεγονότος που συνέβη παλαιότερα στην γειτονία, στο σχολείο ή στην πόλη τους.

Το θέμα που επιλέχθηκε για την φετινή χρονιά ύστερα από την χρήση της τεχνικής του καταιγισμού ιδεών και σε συνεργασία με την ομάδα του Σχολ – αρχείου, είναι η διεξαγωγή συνεντεύξεων από καθηγητές του σχολείου παλαιότερων ετών. Με αφορμή την συμπλήρωση της εκατονταετίας από την ίδρυση του και την διεξαγωγή επετειακών εκδηλώσεων στις οποίες θα παρευρίσκονται παλιοί μαθητές και καθηγητές του σχολείου, η ολομέλεια των μαθητών αποφάσισε την ενασχόληση μας με το παραπάνω θέμα.

Στόχοι γνώσεων

Να αναγνωρίσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στο «τότε» και στο «τώρα».
Να προσδιορίζουν την χρονολογική σειρά των γεγονότων
Να ερμηνεύουν τις επιπτώσεις ενός γεγονότος σε ένα άλλο.
Να συγκρίνουν διαφορετικές πηγές και διαφορετικά γεγονότα

Στόχοι δεξιοτήτων

Να εμπλακούν στην δημιουργική μάθηση και στην συλλογή τεκμηρίων
Να αξιολογούν διαφορετικές πηγές
Να αναπτύξουν δεξιότητες αντίδρασης στο απροσδόκητο καθότι η άμεση επικοινωνία με ανθρώπους επιφέρει καταστάσεις που δεν είχαν προβλεφθεί και χρειάζονται άμεσες λύσεις
Να δημιουργούν σχέσεις

Στόχοι στάσεων

Να εργάζονται σε ομάδες
Να αποδέχονται την διαφορετική άποψη
Να παρουσιάσουν την εργασία τους
Να αντιμετωπίσουν κριτικά μια πληροφορία

Μεθοδολογία

Κύρια μεθοδολογία υλοποίησης είναι η διεξαγωγή συνεντεύξεων. Καθώς οι συνεντεύξεις αποτελούν το βασικό μεθοδολογικό εργαλείο, επιδιώκεται οι μαθητές να κατανοήσουν τις λειτουργίες της μνήμης και παράλληλα να προετοιμαστούν κατάλληλα ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της συνέντευξης. Η προετοιμασία αυτή περιλαμβάνει την όσο το δυνατόν καλύτερη και πληρέστερη γνώση του πληροφορητή τους και ταυτόχρονα υψηλή αυτοεκτίμηση, ενσυναίσθηση και ωριμότητα χαρακτήρα από την πλευρά τους.

Όσον αφορά την υλικοτεχνική υποδομή, το σχολείο για τις ανάγκες του προγράμματος παρέχει ως καταγραφικό εργαλείο, βιντεοκάμερα με μικρόφωνο. Συνεπώς, απαιτείται από τους μαθητές εξάσκηση και καλή κατανόηση των μέσων καταγραφής.

Υπεύθυνοι καθηγητές: Σπυρίδων Κούρτης ΠΕ 02.50, Γεώργιος Μπιλιούρης ΠΕ 86

Scroll to Top